wieden-en-kennedyVoor reclamebureau Wieden + Kennedy Amsterdam (W+K Amsterdam), onder andere bekend van "Nike - Write the Future" en "Coca Cola - The Great Happyfication", biedt software van Adobe cruciale tools voor het ontwerpen van reclamecampagnes.

 

Dit jaar moet voor de hele W+K groep de totale Adobe-portefeuille herzien worden. Dankzij goed advies konden licenties hergebruikt worden en werd het kantoor in Amsterdam voorzien van de nieuwste softwareversies.

 

W+K Amsterdam heeft NDI gevraagd om uit te zoeken hoe de bestaande licentieportefeuille in combinatie met de richtlijnen van het hoofdkantoor optimaal gebruikt kon worden. Een voorbeeld: W+K London had een overschot aan licenties. De licentievoorwaarden boden de mogelijkheid om deze licenties in een ander Europees land te gebruiken. Hiermee kon het kantoor in Amsterdam worden voorzien van de nieuwste Adobe-software. Door slim gebruik te maken van de licentievoorwaarden werden de kosten flink lager, van een inschatting van zo'n twee ton naar een eindbedrag van minder dan een ton.

 

Het huidige licentiepakket is aangeschaft voor twee jaar. Daarna gaat W+K Amsterdam mogelijk over naar het onlangs geïntroduceerde Adobe Creative Cloud met pay per use. Dit is een nieuwe dienst van Adobe waarbij het bedrijf online opslag en gebruik van zijn software aanbiedt voor een vast bedrag per gebruiker per maand. De voornaamste reden dat nu nog gekozen is voor traditionele softwarelicenties is omdat cloudoplossingen in de creatieve wereld nog in de kinderschoenen staan en nog niet aansluiten bij de wensen en eisen van het bureau en zijn veeleisende klanten. David de Jong van W+K Amsterdam verwacht veel van Adobe's Creative Cloud en zal de komende twee jaar de verdere ontwikkeling van het platform op de voet volgen.