Microsoft en Adobe gaan hechter samenwerken om pdf-mogelijkheden in Office-diensten te integreren. De beide bedrijven hebben het nu mogelijk gemaakt om pdf-bestanden direct vanuit de ribbon in Office 365 te maken.


De mogelijkheid om pdf's aan te maken vanuit de ribbon-interface van de online versies van Word, Excel, PowerPoint, OneDrive en SharePoint, komt deze week beschikbaar voor klanten van Adobe Acrobat DC voor teams en enterprise.

De aangemaakte pdf-documenten behouden hun opmaak en kunnen van een wachtwoord worden voorzien.


Microsoft introduceerde in 2006 zijn xps-formaat als tegenhanger van pdf en onder andere dankzij standaardisatie moest dit een concurrent van Adobe's formaat worden. Xps brak echter niet door, en Microsoft en Adobe zochten sindsdien toenadering, waarbij Adobe onder andere gebruik ging maken van Azure voor clouddiensten.


Vorig jaar september kondigde beide bedrijven aan dat Adobe Sign in Office 365 zou worden geïntegreerd, zodat gebruikers hiermee digitale handtekeningen konden zetten. Microsoft en Adobe hebben Sign nu ook dieper in Dynamics 365 geïntegreerd, onder andere door een directe verbinding met LinkedIn Sales Navigator.